...Egykor az úttalan pusztáknak útjait járva Nagy hegyek alján kis kunyhókban laktak atyáink, S barlangok rejtették őket el a világtól. Boldog Özséb, ez a szent ember, remete, pap emelte Itt a Keresztnek tiszteletére ezt a monostort, Jöttek is ide hozzá a testvérek seregestől, S elhagyva a magányt kezdtek közös életet élni. Innen terjedt szét a világra Remete Szent Pál Rendje, amelynek hófehér a ruhája s a lelke. Nagy folyamok is ilyen kicsi forrásból fakadoznak.
Warsányi István pálos szerzetes kőbe vésett verse
"A középkorban volt pilisi királyi központ. Pilisi ispánság. Pilisi egyház. Egy magyar egyház. Főpapokkal, szerzetesekkel. És e pilisi rendszer közepe Dobogókő, a Föld szív- és koronacsakra középpontja; ezért koronázták itt a magyar királyokat."
A pálos rendet az esztergomi kanonok Boldog Özséb alapította 1250-ben, amikor a Pilis hegységben élő remetéket egy közösségbe gyűjtötte össze; a barlangok közelében a pilisi rengetegben kis templomot és monostort emeltek a Szent Kereszt tiszteletére.
"Mikor kihalt az Árpád-ház, a Pilis belsejéből fehér ruhában izzó, teljesen felvértezett szerzetesek léptek színre. Ezeket a szerzeteseket Pálosoknak hívták. A magyar alapítású Pálos rend a Pilis belsejéből indult. Abból a pilisi tartományból, amit a pilisi mészkőzuhataggal azonosíthatunk."
Ez az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend, működését a Szentszék 1308-ban hagyta jóvá. A világ minden pálos szerzetese, függetlenül attól, hogy hol lakott, a rendbe való belépéssel magyarnak számított. A Rend a remeteség szellemét, a hazáért való engesztelés gondolatát és a Szűzanya tiszteletét mindvégig megőrizte.
"A Pálos rendnek három központja volt a pilisi rendszeren belül. Egyik a pilisszentkereszti medencében, másik a pilisszentlászlói medencében, a harmadik a pilisszentléleki medencében. Ez egy szentháromságot jelent. Három olyan völgyet, amely szolgálja a szellemiséget, ugyanakkor egy ostrom idején itt minden élelmiszert meg lehetett termelni, tehát önellátó volt."
A pálos rendet különösen Károly Róbert, Nagy Lajos és Mátyás király támogatta - Mátyás király idején már százhetven kolostoruk volt az ország területén.
"A Pálosok fo vallásos szertartását egy romlatlan, egy semmiféle bomlást nem ismerő holttest képezte, akinek neve életében: Pilis. Pilis (Pálosz) Nimród (Szkutész) egyik fia volt - a másik Naposz. A szkíta királyok nemzetsége e két fiútól származik. Az egyik Szkíta haza Európában van, a másik valahol a Tarim-medencében, Ázsiában. Naposz kapta meg a Tarim-medencét, ami a Teremtés központja, Pálosz pedig a Kárpát-medencét."
A magyar pálosok történetében érdekes színfolt dél-amerikai szereplésük. A magyar pálos-szerzetesek ugyanis elfogadhatók voltak a középkorban mind a spanyol, mind a portugál királynak, ezért magyar pálosokat hívtak Dél-Amerika belső részeinek felfedezéséhez és az indiánok megtérítéséhez. Itt az inkákkal kegyetlenkedő katonákkal kerültek szembe, s eme üldöztetésük idején egymás közti levelezésükben az otthonról hozott rovásírást használták, melynek az a jellegzetessége, hogy balról jobbra haladt.
"Az első magyar királyt Krisztus születése után ezer évvel, Krisztus születése napján koronázták meg. Az utolsó teljes értékű magyar királyt 1474 nagypéntekén koronázták meg, azaz a kereszthalál napján. Vagyis a magyarság pontosan tudta, jön olyan félévezred, mikor a nemzet a halálon fog átmenni. És az tud feltámadni, aki a halálon át tud menni!"
- A pálosok számára a török hódítás végzetes volt. Így bázisukat, a független és eros magyar államot veszítették el, kolostoraikból csak tizenkettő maradt. - 1551-ben meggyilkolták a rend legismertebb tagját, Martinuzzi Fráter Györgyöt, egyidejűleg a bécsi udvar bizalma is megrendült a pálosokban. - Magyarországon a II. József által 1781-ben feloszlatott Pálos rend 1934-ben újból letelepült. - Átmeneti virágzás után 1950-ben Rákosiék a Pálos rendet ismét feloszlatták. - 1988 óta engedélyezve ismét népünket szolgálja; a hittel, magyarsággal, optimizmussal felvértezett atyák manapság a vadócba próbálnak rózsát oltani, "hogy szebb legyen a Föld".
"Ez a királyi út egy úton járható be: "Szerelem, szerelem, áthozott szerelem." Ha áthoztuk a szerelmet a túlsó partról, itt ki kell bontakoztatni, oda kell adni az utódoknak, azoknak, akik jönnek, és ugyanezt a szerelmet a fogaink közt tartva, át kell vinni, át kell menteni a túlsó partra. Ez egy oda-vissza utat jelent, ez a magyar rév. A magyar rév útját, ahhoz hogy bárki bejöjjön, csak szívből lehet felszabadítani."
Az idézetek Szántai Lajos történész beszéde alapján lettek lejegyezve.